Właściwe nawodnienie organizmu rowerzysty

Podczas jazdy rowerem zużywamy sporo energii, pocimy się, a co za tym idzie tracimy wodę i rozpuszczone w niej substancje. Aby uniknąć nieprzyjemnych konsekwencji odwodnienia organizmu, należy zadbać o jego właściwe nawodnienie. W czasie intensywnych treningów tracimy znaczną ilość wody, dlatego szczególnie wtedy nie można zapomnieć o piciu płynów. Zwykła woda nie wystarcza do uzupełnienia tego, co zostaje utracone wraz z potem. Trzeba wyrównać również poziom elektrolitów. Pomogą nam w tym hipotoniki, hipertoniki i izotoniki. Napoje hipotoniczne charakteryzują się niższą zawartością energetyczną.

Są to wody stołowe, źródlane, mineralne i wodociągowe. Do tej grupy wliczane są także rozcieńczone soki warzywne i owocowe, a także herbata. Hipotoniki wchłaniają się bardzo szybko, ale dostarczają mniejszą porcję energii. Hipertoniki mają wyższą zawartość energetyczną. To wszelkie aromatyzowane, mocno słodzone napoje oraz gęste soki warzywne i owocowe. Napoje hipertoniczne słabiej nawadniają organizm, ale są szybkim zastrzykiem energii. Izotoniki wyróżniają się takim samym stężeniem substancji mineralnych jak to występujące w płynach ustrojowych.

Napoje izotoniczne mogą przyspieszyć wchłanianie wody wraz z niezbędnymi składnikami.